2011. augusztus 26., péntek

Asva: Presences of Absences (2011)

Az elmúlt években az Asvában annyi zenész megfordult, hogy egy új album esetében muszáj egy kis időt fordítani némi háttérkutatásra, hogy képben legyünk, G. Stuart Dahlquist épp kikkel is zenélt. Nos, a helyzet a következő: A Presences of Absences eredetileg GSD szólóanyagának indult, a hálószobájában rögzített nem kevés ötletet, dalkezdeményt olyan, a metal műfajtól némileg idegen hangszereken, mint az elektromos orgona vagy a nádsíp. Aztán gondolt egyet, és bevonta a dalszerzésbe a kult/klasszik grunge csapat, Mother Love Bone dobosát, Greg Gilmore-t meg Toby Drivert, akit a Maudlin of the Wellből meg a Kayo Dotból ismerünk, és csak ekkor kezdett körvonalazódni egy új Asva album lehetősége. A közös munka olyan jól ment, hogy Dahlquist egy interjúban egyenesen azt mondta a lemezről, hogy az Asva életében ez volt az első alkalom, amikor az igazi zenekarként funkcionált, arra gondolva, hogy mennyire produktív volt az egymás közti kemikális interakció. Keserű szájízzel teszem hozzá, hogy ez egyben az utolsó alkalom is volt, az Asva immár lezárt történet. Na, de kanyarodjunk vissza magához az albumhoz. Ismerve a körülményeket nem csodálkozhatunk, hogy a Presences of Absencesszel került az Asva a legtávolabb a drone/doom metaltól, a lemezanyag meghatározó része éteri és merengő ambientális post rockból áll. Az egész rendkívül érzelemgazdag; nem csodálkoznék, ha ez a hattyúdal némely hallgatóból még könnyeket is képes volna kicsikarni. Ennél jobban le sem lehetne zárni egy zenekar életművét, az biztos, hogy az album fényében mindenképp kellemes emlékekkel búcsúzunk a zenekartól, és persze reménykedünk, hogy hallunk még Dahlquistról, leghamarabb a pletykált Burning Witch újjáalakulás kapcsán.